پیش بینی مسئولان ورزش در قوطی، هراس از بی طلا ماندن در توکیو!

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه ورزش: سی و دومین دوره بازی های المپیک تابستانی کمتر از 9 ماه دیگر در ژاپن شروع می گردد. پیش بینی شده که بیش از 11 هزار ورزشکار از 206 کشور عضو کمیته بین المللی المپیک (IOC) برگزارکننده این آوردگاه بزرگ ورزشی در توکیو خواهند بود.

پیش بینی مسئولان ورزش در قوطی، هراس از بی طلا ماندن در توکیو!

ایران از جمله کشورهای حاضر در المپیک 2020 خواهد بود اما پیش بینی اینکه این بار حضور کاروان ورزش ایران در المپیک که به لحاظ سطح برگزاری و وسعت اهمیت در مقایسه با دیگر رویدادهای ورزشی مثل و مانند ندارد، چگونه خواهد بود و با چه نتیجه ای همراه خواهد شد، پیچیده تر از ادوار گذشته است تا حدی که نگرانی هایی را مبنی بر اینکه تلخ ترین نتیجه کاروان ایران طی 16 دوره حضور تکرار گردد، ایجاد نموده است.

تکیه گاه های همیشگی برای کاروان المپیک

اولین دوره حضور کاروان ورزش ایران در بازی های المپیک (نوین) همزمان با برگزاری چهاردهمین دوره این بازی ها (1948 لندن) بود. از آن دوره بازی ها تا به امروز، ایران به غیر از المپیک 1980 مسکو و المپیک 1984 لس آنجلس در 16 دوره دیگر این بازی ها حضور داشت.

ورزشکارانی از رشته های مختلف ترکیب کاروان ایران را در هر یک از این دوره بازی ها شکل می دادند اما بارِ مدال آوری همواره بر دوش رشته هایی بوده که تعداد شان به اندازه انگشتان یک دست هم نیست.

کشتی و وزنه برداری تنها رشته هایی هستند که در اکثر ادوار المپیک در مجموع مدال های کاروان ایران سهمی داشته اند. کشتی به غیر از اولین دوره حضور ایران در المپیک در سایر ادوار مدال آور بوده است. وزنه برداری ایران هم به غیر از بازی های 1988 سئول که اصلا نماینده ای نداشت در سایر ادوار المپیک حضور داشت به غیر از چهار دوره بازی ها (1964 توکیو، 1992 بارسلونا، 1996 آتلانتا و 2008 پکن) در سایر ادوار مدال آور شد.

تکواندو سومین رشته ای است که برای ورزش ایران در المپیک مدال کسب نموده است. مدال آوری تکواندوکاران ایران از المپیک 2000 سیدنی شروع شد و طی پنج دوره به طور مستمر ادامه داشته است.

در انتظار مدال آوری در رشته ای جدید

طلسم ناکامی رشته هایی غیر از کشتی، وزنه برداری و تکواندو برای مدال آوری در المپیک، در لندن و توسط احسان حدادی شکسته شد. این پرتابگر دیسک کشورمان با نایب قهرمانی در المپیک 2012 برای نخستین بار دوومیدانی را وارد رشته های مدال آور در المپیک کرد اگرچه موفقیت اینچنینی این رشته و ورزشکارانش در المپیک دوره پیش تکرار نشد.

المپیک 2016 لندن در حالی برای کاروان 62 نفره ایران به سرانجام رسید که هر هشت مدال کاروان ایران به نام ورزشکاران کشتی، وزنه برداری و تکواندو ثبت شد با این حال به واسطه شرایط فعلی در بعضی رشته ها - غیر از این سه رشته - و موقعیت که ورزشکاران شان دارند، می توان امیدوار به مدال آوری آنها در توکیو بود اگرچه هیچ ضمانتی بابت رنگ مدال شان نیست!

مدال آوران کاروان ایران در المپیک 2020 را بشناسیم

به گزارش خبرنگاران، آنالیز اجمالی بر روی وضعیت رشته ها می تواند گویای عملکرد نسبی آنها در المپیک به لحاظ مدال آوری باشد. تا به امروز سهمیه های کاروان ایران برای المپیک توکیو در رشته های بسکتبال (12 نفر)، کشتی (5 نفر)، دوومیدانی (2 نفر) و تیراندازی (2 نفر) به دست آمده اما به نظر می رسد همه این رشته ها و ورزشکاران شان جزو مدال آوران نباشند.

* کشتی در ماه های اخیر دچار تغییراتی در مدیریت فدراسیون و کادر فنی و اعضای تیم های کشتی آزاد و فرنگی شده با این حال به نظر می رسد همچنان امید اول کاروان ورزش ایران برای کسب مدال های پرتعداد باشد اگرچه به خاطر شرایط فعلی بعید است شرایط دوره های قبل المپیک برای توکیو هم تکرار گردد. کشتی ایران از مجموع 10 سهمیه ممکن تا کنون 5 سهمیه (3 نفر در فرنگی و 2 نفر در آزاد) را به دست آورده است.

* وزنه برداری در ادوار گذشته برای کاروان ورزش ایران مدال آور بوده است اما اتفاقاتی که طی سالهای اخیر اتفاق افتاده و حواشی که ماجرای دوپینگ وزنه برداران ایجاد کرد، ابتدا سهمیه ایران را به دو ورزشکار کاهش داد و بعد هم اتفاقی که برای کیانوش رستمی رخ داد عملا شانس تیم ملی را به یک ورزشکار رساند.

سهراب مرادی که امید اول وزنه برداری برای مدال آوری در توکیو بود به تازگی کتف خود را جراحی نموده و هر چند در مسابقات سوئیس رکورد 80 کیلوگرم را از خود بر جای گذاشت اما پیش بینی از حضور مقتدرانه او در المپیک بسیار سخت و باید دید روال درمانی او چگونه خواهد بود.

* دوومیدانی جزو رشته هایی است که امید به مدال آوری در آن شاید پررنگ نباشد اما وجود دارد به خصوص که دو سهمیه فعلی این رشته توسط احسان حدادی و حسن تفتیان به دست آمده است. اگرچه حدادی که در المپیک ریو خیلی از دور از انتظار ظاهر شد ماه های اخیر را هم با تزلزل زیاد سپری کرد.

* کسب سهمیه در شمشیربازی هنوز محقق نشده اما امیدواری به مدال آوری در این رشته بسیار زیاد است به خصوص با شرایطی که ایران در رنکینگ تیمی دنیا دارد و میخواهد با کسب سهمیه در این بخش، سه سهمیه انفرادی را هم صاحب گردد. مجتبی عابدینی که در المپیک ریو و در یک قدمی مدال از کسب آن بازماند و این روزها هم صندلی خوبی در رنکینگ دنیای دارد، همراه با دیگر ملی پوشان این رشته مانند علی پاکدامن ثابت نموده اند که این رشته قابلیت مدال آوری در توکیو را دارا است.

* به لطف میزبانی ژاپن برای المپیک توکیو و برای نخستن بار کاراته وارد فهرست بازی های المپیک شده و قرار است مدال های این رشته در جدول توزیع مدالها هم محاسبه گردد. شرایط کاراته ایران هم برای کسب مدال در توکیو مثبت است و حتی این احتمال داده می گردد که در بخش بانوان و در وزن 55- و 68+ کیلوگرم که به ترتیب سارا بهمن یار و حمیده عباسعلی در آن مبارزه می نمایند، صاحب مدال شویم. در بخش مردان هم امیدواری به کسب مدال توسط بهمن عسگری، سجاد گنج زاده و ذبیح الله پورشیب جود دارد.

مدال قطعی طلا نداریم

در رویدادی مانند المپیک بیشتر از مدال آوری و تعداد شان، رنگ مدال ها اهمیت دارد و اینکه طلا باشد چرا این رنگ مدال بیشتر از هر فاکتور دیگری در مشخص صندلی کاروان ها تاثیرگذار است. این در حالی است که امروز روی هیچ یک از ورزشکاران ایران به عنوان شانس قطعی مدال برای المپیک توکیو نمی توان حساب کرد.

هستند ورزشکارانی که برای دوره پیشین المپیک شانس مدال طلا بودند و آن را هم به دست آوردند اما امروز در خصوص آنها و وضعیت شان تردیدهای زیادی وجود دارد مانند حسن یزدانی؛ وی تنها ملی پوش پرامید کاروان کشتی ایران برای کسب مدال در المپیک 2020 توکیو محسوب می گردد که اخیرا قهرمان دنیا هم شد. یزدانی اما در المپیک توکیو حریف دیرینه و سرسختی را پیش رو دارد که تکرار قهرمانی او را با مشکل روبرو خواهد نمود. یزدانی در حالی به دومین مدال طلای المپیک خود دست خواهد یافت که بتواند علاوه بر رقبای المپیکی، دیوید تیلور آمریکایی را هم از پیش رو بردارد. آزادکاری که یزدانی چند بار مغلوب او شده و حالا در المپیک می تواند در صورت رویارویی دوباره با او، انتقام شکست هایش را بگیرد.

سهراب مرادی هم یکی از طلایی کاروان ایران در ریو بود این روزها شرایطی با اما و اگرهای زیاد دارد. آسیب دیدگی چندماهی است که گریبانگیر این وزنه بردار شده و همین مسئله این روزها طلایی شدن دوباره او را مبهم تر از همواره نموده است. کیانوش رستمی هم که در ریو با قدرت مدال طلایِ حاصل از تمرینات انفرادی را به گردن آویخت به خاطر ادامه همین روند اصلا از کسب سهمیه برای توکیو بازماند و چه بسا قبل از المپیک خداحافظی خود را اعلام کند.

شرایط در تکواندو که پیشینه کسب مدال طلا در المپیک را دارد و ورزشکاران این رشته هم خیلی تعریفی نیست. شاید میرهاشم حسینی، سجاد مردانی و آرمین حاجی پور نسبت به دیگر تکواندوکاران نزدیک تر به کسب سهمیه باشند اما نه سهمیه آنها خیلی در دسترس است و نه اصلا امید زیادی به مدال آوری شان وجود دارد آنهم به رنگ طلا.

چرا مسئولان پیش بینی ندارند؟

به گزارش خبرنگاران، ارزیابی وضعیت و پیش بینی عملکرد احتمالی یکی از شاخصه های اصلی است که در هر شیوه مدیریتی باید وجود داشته باشد با این حال در رابطه با المپیک توکیو مسئولان تاکنون ارزیابی دقیقی در رابطه وضعیت کاروان ایران نداشته اند و یا اینکه آن را رسانه ای ننموده اند. شاید یکی از دلایل آن همین باشد که علی رغم پیش بینی های مثبتی که روسای بعضی فدراسیون ها در خصوص مدال آوری ورزشکاران شان داشته اند، هیچ یک قولی بابت رنگ مدال و به خصوص طلا بودن آنها نداشته اند.

شاید باشند ورزشکارانی که شرایطی نزدیک به طلایی شدن داشته باشند اما قطعی نبودن آن باعث شده که هیچ یک از مسولان ورزش مانند رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش همچون روسای فدراسیون ها تاکنون با صراحت از کسب مدال طلا صحبت ننموده اند.

البته که تمام کوشش ها در این راستا است که شرایط برای کسب خوش رنگ ترین مدال المپیک مهیا گردد چراکه فقط طلا می تواند بهبود صندلی کاروان ایران در جدول توزیع مدال ها را تضمین کند در غیر این صورت فاجعه المپیک پکن تکرار می گردد؛ المپیکی که در آن کاروان ایران تنها با یک مدال طلا و یک مدال برنز در رده پنجاه و یکم ایستاد.

teroll.ir: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

studiomerina.ir: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 57367

به "پیش بینی مسئولان ورزش در قوطی، هراس از بی طلا ماندن در توکیو!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی مسئولان ورزش در قوطی، هراس از بی طلا ماندن در توکیو!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید