محمد خیراندیش: انیمیشن بچه ناتنی سینمای ایران نیست

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - محمد خیر اندیش، انیمیشن ساز ایرانی است که سال جاری با انیمیشن سینمایی پسر دلفینی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در آخرین لحظه این فیلم از حضور در جشنواره انصراف داد. وی درباره صادرات انیمیشن به چین که غول عظیم انیمیشن سازی در دنیاست، سخن می گوید و اینکه توجه به این صنعت چطور می تواند برای ایران ارزآوری د اشته باشد.

محمد خیراندیش: انیمیشن بچه ناتنی سینمای ایران نیست

انیمیشن سینمایی پسر دلفینی تازه ترین محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که پس از طی حدود 2 سال از فراوری آماده نمایش شد و اما در آخرین لحظه از حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر انصراف داد. روابط عمومی فیلم پسر دلفینی با اعلام این خبر نوشت: با توجه به اینکه پسر دلفینی تنها انیمیشن حاضر در جشنواره سی و نهم فیلم فجر است و طبق آیین نامه جشنواره طبیعتاً در رقابت و مسابقه قرار نمی گیرد، با احترام به هیئت داوران و اعضای جشنواره از شرکت در این جشنواره انصراف می دهد. در ادامه گفت وگوی پانا با محمد خیراندیش کارگردان و تهیه نماینده این انیمیشن سینمایی را می خوانید.

فیلم پسر دلفینی تنها انیمیشن شرکت نماینده در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود. به نظر شما این اثر می توانست با کدام بخش از فیلم های جشنواره داوری گردد؟

انیمیشن هنری است که فراوری سنگین و طولانی دارد. تعداد کشورهای کمی هستند که در جهان می توانند انیمیشن سینمایی فراوری نمایند. قاعدتاً توان مالی و بنیه ساخت فیلم انیمیشن در کشور ما بالا نیست و شرایط مالی اخیر مزید بر علت شده که کارهای کمتری انجام گردد. هرچند من توقع رسیدن چند کار را به جشنواره فجر داشتم و می دانم چندین کار در حال اجرا شدن بود و اینکه به جشنواره نرسیده، حیف شده است. اینکه این یک کار قرار است با چه کارهایی مقایسه گردد، باید دید جنس جشنواره فجر چیست؟ این جشنواره نه جشنواره است و نه جشن است. ما پخش فیلم ها را داریم و از طرفی همچنان کارهای اکران نشده نمایش داده می گردد. درواقع این جشنواره از طرفی به جشنواره هایی مثل کن نزدیک است و از سوی دیگر به جشن هایی مثل اسکار نزدیک است و این یک بام و دوهوا بودن قضیه مورد توجه است. بخش جداگانه انیمیشن در جشنواره تا حدودی به سیاست دبیر جشنواره بستگی دارد که چه نظری داشته باشد و در سالهای اخیر می رفت که شکل بگیرد. یک سیاست کلی وجود ندارد ولی انیمیشن هنری است که با خیلی از بخش ها می تواند مقایسه گردد، مثلاً بخش موسیقی انیمیشن هم مهم است. برای مثال فیلم فروزن در بخش موسیقی دارای کلام، جایزه اسکار را دریافت کرد و زمانی بود که در اسکار جایزه جداگانه به انیمیشن دادند و خود اثر هم با کارهای سینمایی مقایسه می شد. مثال دیگر انیمیشن دیو و دلبر نامزد دریافت بهترین فیلم جایزه اسکار شد، درحالیکه آن سال بخش انیمیشن نداشتند و این کار ازنظر داوران جشنواره مستحق نامزدی بهترین فیلم اسکار هم شد. از آن سال به بعد بخش جداگانه ای برای انیمیشن در نظر گرفته شد و باهم رقابت می نمایند ولی در خیلی از بخش ها می آید و با بخش های دیگر هم مقایسه می گردد. در جشنواره ها مرسوم نیست بخشی به خاطر اینکه شرکت نماینده زیادی ندارد، حذف گردد. اگر سال گذشته بخش جداگانه برای انیمیشن داشتیم، نباید سال جاری به دلیل اینکه هیچ شرکت نماینده دیگری ندارد، حذف گردد. در دوره قبل آخرین داستان آقای رهگذر جایزه بهترین انیمیشن را گرفت و روال بر این شده که مُهر جداگانه ای برای انیمیشن باشد. حیف است این سیمرغ حذف گردد. اکنون در جهان این مطرح است. ما در ایران پتانسیل ساخت فراوری خوب را داریم و خوب است حمایت گردد تا بخش جداگانه ای برای آن در جشنواره در نظر گرفته گردد.

اینکه انیمیشن ها در کنار آثار دیگر داوری نمی شوند و سازوکار ثابتی برای داوری آن وجود ندارند شاید به این علت باشد که انیمیشن کارهای ما حضور مداوم ندارند و شاید اگر حضور دائم این دوستان بود این اتفاق نمی افتاد؟

از سال 94 ما حضور انیمیشن ها را در جشنواره داریم و به نظرم سال 95 یا 96 بود که تعداد زیادی فیلم بلند انیمیشن داشتیم و اگر به اینها فیلم کوتاه انیمیشن را هم اضافه کنیم تعداد آثار انیمیشن زیاد می گردد. ما دوسالانه انیمیشن تهران را که داریم یکی از جشنواره های معتبر بین المللی است و دارای گرید A را دارد و جشنواره دوسالانه انیمافست که کانون پرورش فکری برگزار می نماید در جهان بسیار معتبر است و کارهایی که نامزد اسکار هستند در این جشنواره شرکت می نمایند و کارهای زیادی را داریم. کلا وقتی جایی خلا احساس می گردد اگر کششی ایجاد گردد و انیمیشن سازهای ما بدانند که آثارشان داوری می گردد حتما سعی می نمایند کارهای شان را برسانند. من فکر می کنم دو سه کار دیگر، حداقل به غیر از کار من در حال تمام شدن بود و می توانستند به جشنواره برسند و شاید این بی مهری باعث شده که خیلی ها شرکت ننمایند و دغدغه رساندن کارشان را به جشنواره ندارند. این موضوع در سینماها هست و استودیوها شبانه روزی کار می نمایند تا کارهای شان را به جشنواره برسانند و اگر انیمیشن هم بخش جداگانه ای داشت واقعا این اتفاق می افتاد و می توانست یک سرآغاز یا انتها تقویمی خوبی ایجاد گردد که دوستان بدانند باید کارهای شان را برسانند.

به نظر شما اگر انیمیشن متولی قوی داشته باشد، می تواند در جشنواره های این چنینی مورد دفاع قرار گیرد؟

ما اکنون صنف نوپای انیمیشن را داریم اما به نظرم انیمیشن اگر در سینمای ما بچه ناتنی حساب نگردد، نیازی ندارد که نهاد جداگانه ای برای آن در نظر گرفته گردد. انیمیشن سینماست و هالیوود با این همه عظمتش نمی آید انیمیشن را از خودش جدا کند. سینمای مستند تجربی شده سینمای مستند تجربی و انیمیشن و این مهم و قابل توجه است. به نظر من این خط تفاوت و تمایز گذاشتن بین این دو سینما درست نیست. کمپانی دیزنی اونجر را فراوری می نماید و انیمیشن روح را داریم و خیلی خط تمایزی نیست ولی برای اینکه انیمیشن خودی دیده نگردد شاید بهتر باشد متولی هم داشته باشد.

جشنواره فجر می تواند روی انیمیشن اثر مثبت داشته باشد؟

به نظر من برای خود جشنواره فجر خوب است که انیمیشن حضور داشته باشد و این اهمیت دارد. فاصله گذاری میان فیلم انیمیشن و رئال مهم است و اکنون vod ها آمدند و کرونا مردم را به جهانی مجازی نزدیک کرد. به نظر من انیمیشن می تواند به سینما رونق دهد و فرصتی است برای وصل شدن به بازار جهانی و این خیلی زیاد می تواند جلوتر از سینما به ما یاری کند. در امریکا اولین فیلم رنگی سفیدبرفی است و اولین فیلم ناطق است. ما فیلم های رنگی در سینما را 1950 به بعد داریم و فیلم سفیدبرفی متعلق به 1935 است. در واقع بیش از 30 سال بعد فیلم رنگی ارایه شد و در صنعت ما این اتفاق می تواند بیافتد و جشنواره فجر با جدی دریافت انیمیشن می تواند اعتبارش را کامل کند و بخش اسکار با انیمیشن به خودش اعتبار می دهد.

آینده انیمیشن را در ایران چگونه می بینید؟

در حوزه انیمیشن در سالهای اخیر اتفاق عجیبی افتاده است و ما صادرات به چین داشتیم یعنی عظیم ترین کشور صادرنماینده انیمیشن از ما واردات داشته و این واقعا مهم است. ما اکنون ازنظر برابری ارز خارجی هم باقیمت های خوبی انیمیشن فراوری می کنیم و قیمت هایمان در منطقه جزو بهترین هاست. درواقع حرف برای گفتن داریم و کشورهای حوزه خلیج فارس از اروپا و امریکا یاری می گیرند و درحالی که ما خودمان فراوری می کنیم. اگر این ارزش افزوده را بتوانیم به داخل کشور وارد کنیم خیلی خوب است و اکنون پروژه های ما دایم در حال اجرا است و منتها تسط بچه های ما برای خارج از کشور است در حالیکه می تواند برای کشور خودمان ارزآور باشد. ایران در این حوزه بسیار خوب پیشرفت نموده است.

عوامل ساخت این انیمیشن عبارت است از: نویسنده و کارگردان: محمد خیراندیش، تهیه نماینده: محمد همدانی، کارگردان هنری: مهدی فارسی، کارگردان فنی: مصطفی شاهمردانی، مدیرفراوری: علیرضا اسماعیلی، داود اسدالهی، سرپرست رندر: سعید گرمابدری، سرپرست انیمیت: جلال رهبری، آهنگساز: بهزاد عبدی، مجری طرح: آسمان خیال

teroll.ir: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

studiomerina.ir: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 129392

به "محمد خیراندیش: انیمیشن بچه ناتنی سینمای ایران نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمد خیراندیش: انیمیشن بچه ناتنی سینمای ایران نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید