فشار شورای شهر مشهد بر شهرداری برای احداث کمربند جنوبی ، کلایی: پای احداث تونل در انتهای بلوار نماز هستم!

به گزارش مجله سرگرمی، نشست تخصصی قرارگاه صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد و شهرداری تشکیل شد و شهردار قول داد که تا آخر حضور خود در این سمت، کمربند جنوبی احداث نشود.

فشار شورای شهر مشهد بر شهرداری برای احداث کمربند جنوبی ، کلایی: پای احداث تونل در انتهای بلوار نماز هستم!

گروه دانشگاه خبرنگاران- اعظم ذوالفقاری منظری؛ * شهردار مشهد به دعوت دانشجویان لبیک گفت و در جلسه ای که در آن علاوه بر دانشجویان و اعضای قرارگاه دانشجویی صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد، سعید شعرباف تبریزی، عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، علی سلمانی، مستندساز مشهدی، فرشته تقی زاده، نماینده سمن های محیط زیستی در خراسان رضوی و جمعی دیگر از دغدغه مندان اجتماعی و شهری مشهد حضور داشتند، حضور یافت.

آغاز این جلسه با ارائه توضیحاتی درباره کمربندجنوبی و چرایی برگزاری این نشست بود. بنا شد شهردار به هر سوال جداگانه پاسخ دهد و پس از آن کارشناسان حاضر در نشست نیز به موضوعات از دیدگاه خود بپردازند.

اولین سوال را علی گشتی، دبیر قرارگاه صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد پرسید. آیا شما قصد تغییر کاربری کمربند جنوبی را دارید؟

روایت شهردار مشهد از کمربند جنوبی

کلایی: آذر 97 که شهردار مشهد شدم و روبروه ای که در آن موقع درباره کمربند جنوبی مشهد رخ داد، ما را در دو راهی قرار داد. از یک طرف نظر شورای اسلامی شهر بود که به شهردار پیش از من هم فشار زیادی وارد شد. البته او خیلی اعتقادی به کار عمرانی نداشت، اما به دلیل اینکه کمربند جنوبی مرتبط با اسناد بالادستی بود، قطعه اول را از شهرک طالقانی تا برونسی به کار انداخت. کما اینکه تقی زاده در سال 96 کار را آغاز کرد و در اسفند، دادستانی مشهد پروژه را تعطیل کرد.

برخی نهاد های استانی هم این خواسته را داشتند. مثلا نیروی انتظامی درخواست جدی داشت که این پروژه ترافیکی باید پیگیری شود. وجه مقابل آن هم نقطه نظراتی بود که اولا احداث کمربندی به خاطر تخریب هایی که اجرا شده برای محیط زیست مناسب نیست.

نکته دوم هم این بود که بسیاری از صاحب نظران، احداث راه را محرک توسعه تلقی می نمایند. یعنی اگر یک راه ایجاد شود، کم کم اطراف آن بافت مسکونی و تجاری شکل می گیرد و توسعه فضایی اتفاق می افتد. نکته سوم اینکه به جز تخریب ارتفاعات، بهره برداری از آن هم می تواند آثار متعددی داشته باشد. تردد خودرو ها در آن می تواند آسیب های جدیدی به ارتفاعات وارد کند و از طرف دیگر آلودگی صوتی ایجاد خواهد نمود. مخالفت چهارم هم این بود که کمربند جنوبی نه تنها اثر مثبت برای ترافیک ندارد، بلکه اثرات منفی ترافیکی هم دارد.

نکات حاشیه ای هم مطرح بود؛ اینکه تحریک توسعه ای در این منطقه به صورت طبیعی نخواهد بود و برخی افراد اراضی را در اختیار گرفته اند و می خواهند در این منطقه ساخت و ساز نمایند. این موضوعات را باید ضابطین کار نمایند و به انتها برسانند. دستگاه قضایی هم قضاوت کند.

در بهمن سال 97 در ستاد تدبیر استان هر دو موضوع فشار از سوی شورای اسلامی شهر و مخالفت ها درباره ادامه این پروژه را مطرح نمودم و آنجا گفتم که با این مسائل چیزی که نیست که شهردار به تنهایی آن ها را حل نماید. در این جلسه هر دو نگاه طرفدارانی داشت و نظرات جمع نشد. نظر من این بود که یک کاربری متناسب با شرایط زیست محیطی اطراف آن ایجاد کنیم تا پول هایی که تا حالا صرف کار شده، هدر نرود.

هزینه 140 میلیاردی در ارتفاعات جنوبی

تا به امروز به قیمت دفتری حدود 140 میلیارد تومان در کمربند جنوبی هزینه شده است. این عدد امروز به حدود 800 میلیارد تومان می رسد.

در این جلسه صحبتی از پیوست زیست محیطی نشد. صحبت از این بود که کاربری جایگزین را آنالیز کنیم و ببینیم که کمربند جنوبی را باید ادامه بدهیم یا نه. پس از آن جلسه ذهن من به مسائل زیست محیطی آن درگیر بود و با چند کارشناس مهم در حوزه زیست محیطی صحبت کردم. منطقه را به آنان نشان دادم. آنان هم نظراتشان گفتند. اما در مقابل فشاری که شورای شهر گذاشته بود و در جلسات مختلف مطرح می کردند، این مساله تقریبا به موضوعی چالشی تبدیل شده بود؛ چیزی شبیه کنسرت. اما سعی کردم از این حاشیه خودم را بیرون بکشم. در این میان سازمان بازرسی هم گزارش خود را ارائه کرد که فعالیت هایی بوده که باعث آسیب به آبراهه ها شده است.

در یکی از جلساتی که با معاون عمرانی وقت استانداری خراسان رضوی برگزار گردیده بود، به این جمع بندی رسیده بودند که مجموع ادله ای که برای ادامه دادن یا ادامه ندادن این پروژه وجود دارد، در دانشگاه فردوسی مشهد آنالیز شود و به هر نتیجه ای رسید، همان مبنای کار باشد. این موضوع برای اولین بار در اتاق فکر استان مطرح شد. اطلاعاتی که در حوزه دادستانی از طرف سمن های محیط زیستی و همین اتاق فکر بود، در دانشگاه جمع بندی شد. این آنالیز در واقع نه یک مطالعه مستقل بود نه توضیح خدماتی داشت؛ صرفا گزارش اجمالی بود که هرچه دانشگاه گفت، اجرا شود.

جمع بندی این آنالیز این بود که با رعایت نکاتی، می شود کمربندجنوبی را اجرا کرد. اما من گفتم این گزارش اطمینان قبلی به من نمی دهد و باید خودم به این جمع بندی برسم. از طرف دیگر برخی دوستان دغدغه مند در حوزه محیط زیست گفتند که این صرفا جمع آوری است و مطالعه ای در این حوزه انجام نشده است و بدون مطالعات نمی توان درباره کاهش اثرات تخریب ها تصمیم گیری کرد.

چنین یادگاری از خود به جا نمی گذارم

بسیاری از تصمیماتی که ما می گیریم بر مبنای شم الفقاهه ای و شهود است. اتفاق دیگری که در تصمیم من اثر داشت، سفری بود که به تبریز داشتم. در تله کابین عینالی بر فراز کوه، ارتفاعات جنوبی مشهد را تجسم کردم. قبل از بازگشت به مشهد بار دیگر این ارتفاعات را دیدم و با خودم گفتم که اگر با تله کابین از فراز ارتفاعات جنوبی رد شویم، باز هم این منظره را خواهیم داشت؟ پس از این اتفاق مساله برایم پررنگ تر شد و با چند نفر کارشناس طراز اول محیط زیستی درباره این موضوع صحبت کردم. گفتند باید مطالعه شود. به آنان گفتم اگر جای من بودید، کمربند جنوبی را اجرا می کردید یا نه؟ گفتند حتی با وجود تخریب هایی که اجرا شده است، این پروژه را اجرا نمی کردند. پس از آن به آقایان گفتم این پروژه را اجرا نمی کنم. گفتند نمی توانید منابع را هدر بدهید، گفتم مطالعات زیست محیطی انجام شود. اگر به نتیجه رسید اجرایش می کنم وگرنه شهردار بعدی اجرا کند. این موضوع مربوط به شهریور 98 است. به آقایان گفتم که چنین یادگاری از خودم برای شهر مشهد به جا نمی گذارم.

در بهمن 97 که جلساتی برگزار گردید، یکی از نظرات این بود که با توجه به تخریب هایی که اجرا شده، حداقل استفاده ای از پروژه بشود. من این حرف را قبول دارم که نمی شود رها کرد. از دوستان خواستم آنالیز نمایند چه کاربری هایی در این منطقه قابل اجرا است. در عین حال برای ارتفاعات جنوب مشاور مادر هم گرفتیم به نام گروه مهندسی مشاوران آتک، که قرار شد جمع بندی های این حوزه را در کنار هم قرار دهد. مطالعات این گروه چندین ساله است، اما در نهایت سندی راهبردی ارائه می دهد. برای مطالعات زیست محیطی هم نظرات مختلف بر این شد که آقای مخدومی، استادیار گروه زیست شناسی دانشگاه فردوسی، به عنوان مشاور زیست محیطی در کنار این پفراینده باشد.

گفتند حتی با وجود تخریب هایی که اجرا شده است، این پروژه را اجرا نمی کردند. پس از آن به آقایان گفتم این پروژه را اجرا نمی کنم. گفتند نمی توانید منابع را هدر بدهید، گفتم مطالعات زیست محیطی انجام شود. اگر به نتیجه رسید اجرایش می کنم وگرنه شهردار بعدی اجرا کند. این موضوع مربوط به شهریور 98 است. به آقایان گفتم که چنین یادگاری از خودم برای شهر مشهد به جا نمی گذارم.

در جلسه های متعدد کاربری های مختلف را دوستان جمع آوری کردند و در ستاد تدبیر، در دی ماه 98 این کاربری ها را مطرح نمودیم. از پیست موتورسواری، آفرود سواری و سافاری هم در این کاربری ها مطرح بود. آنجا یکی از بزرگواران گزینه پارکینگ را پررنگ کرد. از قبل هم خود ایشان به این کاربری علاقه داشت. پس از تبادل نظر درباره این موضوع، قرار بر احداث پارکینگ در این قسمت شد.

البته برخی از دوستان بی انصاف هستند. واقعیت این است که کاشت 2200 هکتار درخت در ارتفاعات جنوبی و تأمین تجهیزات آبیاری، چهره آنجا را تغییر داده و حیف است که مردم دسترسی به آن نداشته باشند. چند بار هم قبلا در شورای همتا و شورای تأمین بحث هایی درباره ورود اتومبیل ها به پارک خورشید شده بود. گفتند این پارکینگ به مردم یاری می نماید تا به ارتفاعات جنوب دسترسی داشته باشند.

از دوستان خواهش کردیم که اولا طرح را بازنگری نمایند و ببینند چه بخش هایی را می شود به این عنوان درنظر گرفت و ثانیا موضوعات زیست محیطی آن را آنالیز نمایند.

دو موضوع را باید تفکیک کنید؛ یکی این که چرا کاربری کوه پارک انتخاب شده و آیا مطالعه ای داشته است؟ بله داشته. موضوع دیگر اینکه آیا کمربند جنوبی قابل انجام است؟ آیا با اقدامات زیست محیطی و مطالعات در این زمینه می توان این پروژه را انجام داد؟ فعلا مطالعات در حال اجرا است و تا زمانی که انجام شود دیگر من شهردار مشهد نیستم. شهردار بعدی هم مطالعات محیط زیستی را خواست اجرا می نماید و اگر صلاح ندانست اجرا نمی نماید.

شأنیت مشورتی ستاد تدبیر استان

ستاد تدبیر استان شأنی جز مشورت ندارد و مهم این است که دادستانی که عملیات اجرایی پروژه را متوقف نموده، اجازه آغاز عملیات را بدهد یا نه.

دو سه مساله پیرو دغدغه های قبلی داشتیم که در ستاد تدبیر مطرح نمودیم. اول اینکه اگر فردا به نتیجه رسیدند که کمربند جنوبی ضروری است، چه باید کرد؟ ما هم گفتیم هرطور خودشان صلاح بدانند عمل خواهند کرد. تغییرات ما به لحاظ فیزیکی قابل برگشت است. اما توضیحی دارد که بعدا می گویم.

ما الان در ارتفاعات جنوبی 5 کیلومتر را تبدیل کوه پارک کردیم؛ 5 کیلومتر کنار قابلیت تبدیل شدن به بزرگراه را دارد. اما تضییع حقوقی عمومی نباید کرد و این مساله مهمی است.

نکته دوم این است که در بخش هایی این طرح را باید اجرا کنیم که اراضی مالکیت خصوصی نداشته باشد. یکی از دلایل انتخاب این بخش برای کوه پارک همین است، در صورتی که اگر بخش محدوده را انتخاب می کردیم، مالکیت خصوصی زیادی داشت.

نکته دیگر این است که نباید مستلزم تخریب باشد. مثلا اگر بخواهید از انتهای بلوار لادن عبور کنید، کلی انفجار دارد. این مسائل را ما جمع بندی کردیم و خب بر همان اساس هم اقدام کردیم.

در اسفندماه که جمعی از فعالان زیست محیطی به همراه پژمان فر و تعدادی دیگر از بزرگواران در ارتفاعات جنوبی جمع شده بودند، در آنجا دغدغه های زیست محیطی مطرح شد. دغدغه اول این بود که از کجا مطمئن باشیم که این مجموعه کمربندی جنوبی نمی شود؟ فکر می کنم یک دیوار بی اعتمادی هم وجود دارد. کما اینکه در آنجا فعالان زیست محیطی مطرح نمودند که شهرداران قبلی هم گفته بودند رعایت می نمایند، اما کمربند را ادامه دادند.

دغدغه دوم این بود که این پروژه ها برای کوتاه مدت است و بعدا برای مردم نخواهد بود؛ که پاسخ دادم من کمربند جنوبی را نمی سازم و تا آخر دوره شهرداری روی حرفم هستم. نکته دیگر این بود که چه کار کنیم تا این پروژه تبدیل نشود به کمربند جنوبی. فعالان محیط زیستی 5 نکته گفتند؛ اول اینکه قرار شد دو عرشه پل هاشمیه را نسازیم چراکه به زعم آنان، اجرای دو عرشه این پل، نشانه ای باشد برای ادامه پروژه کمربند جنوبی. دوم اینکه عرشه پل فلزی انتهای بلوار لادن هم قرار شد ساخته نشود. سوم بخش هایی از جاده هم که مستلزم تخریب کوه است، در وضع موجود تغییر طراحی شود تا به تخریب کوه منجر نشود. این مورد را هم پذیرفتم. قرار شد نقشه ها را در این منطقه تغییر دهیم. ورودی کوه پارک هم که مستلزم تخریب بود، قرار شد ورودی کم عرضی ساخته شود تا به تخریب منجر نشود.

دغدغه دیگر این بود که فضای حضور خانواده ها را با امکانات تفرجی ایجاد کنیم و فضای تفریحی بسازیم. همه این اصلاحات را گفتم انجام بدهند؛ بنابراین اگر کسی بخواهد کمربندی در ارتفاعات جنوب ایجاد کند، از لحظه ای که تصمیم بگیرد تا لحظه ای که آن را بخواهد اجرا کند، حداقل یک سال زمان می برد در همین 5 کیلومتر تغییرات ایجاد کند.

شعرباف: بالاخره یک شهردار حاضر شده کمربند جنوبی را نسازد

در ادامه این جلسه، سعید شعرباف تبریزی، عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) به ارائه نکات و پیشنهاداتی پرداخت.

شعرباف: داده های این پروژه را از سال 84 نگاه می کردم از زمان مهندس بنی هاشمی. تقریبا در میان اعضای شورای سوم، چهارم و پنجم و شهرداران در این دوران، به جسارت می گویم که بالاخره یک شهردار حاضر شده صراحتا اعلام کند که کمربند جنوبی را اجرا نمی نماید و آن را تغییر کاربری دهد. این در تاریخ ادوار شهرداری مشهد بی نظیر است.

کلایی: من دغدغه زیست محیطی دارم. خیلی مهم است که در این زمینه دوستان هم یاری نمایند. مدتی بعد ماجرای کشف رود هم مطرح خواهد شد. من در این موضوعات احتیاج به حمایت دوستان دارم.

شعرباف: حتی در شورای چهارم که این طرح مطرح می شود و 25 میلیارد تومان بودجه می گیرد، در بهترین حالت تنها دو نفر از اعضای شورا مخالفت می نمایند با آن. اما در شورای پنجم حتی یک نفر هم نسبت به این مساله مخالفت ننموده است.

در دوره شورای چهارم و قبل از آن حتی ذره ای اجازه نمی دهند به تغییر کاربری کمربند جنوبی فکر کنیم. به ویژه بدنه ای که در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای چهارم بودند. این افراد اکنون سکوت نموده اند و باید جوابگوی تصمیماتشان باشند.

در حال حاضر از این فضای اجتماعی ایجاد شده می توان استفاده کرد. بالاخره در شورای شهری که علی الظاهر منتسب به حمایت از شما است، این طرح با قاطعیت در طرح تفصیلی جنوب غرب تصویب شده است.

کلایی: می دانید از کجا به اینجا رسیدیم؟ از روزی که در جلسه غیرعلنی گفتیم که در ستاد تدبیر صحبت شده که خوب است که کاربری تفریحی و تفرجگاهی در این منطقه ایجاد کنیم. داستانی وارد شد و فشار وحشتناکی روی من از سوی شورای شهر ایجاد شد.

از روزی که در جلسه غیرعلنی گفتیم که در ستاد تدبیر صحبت شده که خوب است که کاربری تفریحی و تفرجگاهی در این منطقه ایجاد کنیم. داستانی شد و فشار وحشتناکی روی من از سوی شورای شهر ایجاد شد.

شعرباف: می خواهیم از این فرصت اجتماعی که ایجاد شده استفاده کنیم. اینجا 6 مطالعه جامع دارد و با نگاهی شهرسازانه صحبت می کنیم. همه این نگاه ها معتقد به اکوپارک است و اینجا ما با نظر شخصی شهردار روبرو نیستیم.

کلایی: چرا من اقدام به ایجاد کوه پارک در این 5 کیلومتر کردم؟ فشار های زیادی از هم دوستان بالادستی و هم پایین دستی در این مورد وجود داشت. اما گفتم در زمان خودم این پروژه را انجام دهم. کوه پارک پروژه ای سه ساله است، اما گفتیم که 100 روزه انجام شود به خاطر اینکه طی یک سال باقی مانده بتوانیم برای مردم در این منطقه وقایع شهری و تفریحی تعریف کنیم. تنها راه تغییر کاربری کمربند جنوبی این است.

شعرباف: این پیشنهاداتی که می خواهم بگویم، ذیل همین تغییر کاربری است. من به اندازه شما خوش بین نیستم که شهردار بعدی جرأت نکند کاربری ارتفاعات جنوب از تفریحی به کمربندی تغییر ندهد.

کلایی: اگر مردم بیایند، جرأت نمی نماید.

شعرباف: این موارد را قبلا داشته ایم در بافت اطراف حرم یا دیگر بافت های فرسوده که با وجود حضور مردم، تغییر کاربری اجرا شده است. تمام کوشش ما این است که این موضوع از شخص شهردار و شخص رئیس کل دادگستری فراتر برود.

تقاطع غیرهمسطح نماز جایگزین کمربند جنوبی

یکی از این پیشنهادات این است؛ در شهرداری دو سند وجود دارد که در همین سه ماه اخیر در شورای اسلامی شهر به امضای شخص شهردار رسیده است. یکی طرح تفصیلی جنوب غرب است که مجموع نظر مشاور و نظر نهایی همه ارگان های شهرداری است. دو بار هم به شورا آمده است و یک بار در کمیسیون رد شده، اصلاحات خورده و برای بار دوم در صحن شورا مطرح شده است. در هر دو بار گزینه کمربند جنوبی و تمام الزامات آن وجود دارد، همراه با تقطیع های غیرهم سطح آن. هم در جنوب غربی و جنوب شرقی مهرازان. شما نه تنها تقاطع غیرهم سطح را نمی بینید، بلکه پروژه کمربند با همه الزاماتش وجود دارد.

در چندین جلسه ای که با مشاور داشتیم، متوجه شدیم که مشاور حاضر است بیشتر مغایرت اساسی را بپذیرد؛ یعنی آنجا مغایرت اساسی در جمعیت و بسیاری مولفه های دیگر داریم. اما اصرارش برای حفظ کمربندجنوبی این است که به آنان گفته اند به کمربند جنوبی دست نزنند. کمربند در طرحی که امضای شهردار دارد، آمده است.

یک پیشنهادی در کمیسیون تخصصی شورا مطرح شد که کمربندی تبدیل به دسترسی محلی شود. استدلال این بود که مگر قرار نیست شرایط موجود را بپذیریم، بالاخره مشاور طرح تفصیلی هم وضع موجود را باید پیاده کند، وضع موجود الان نظر شهردار است؛ یعنی کوه پارک. در حالیکه مشاور می گوید وضع موجود من، مربوط به سال 97 است؛ یعنی طرح مشاور.

سندی دیگر وجود دارد که تنها سند قانونی است که می توانیم مساله را با یاری آن حل کنیم. اینکه طرح به کمیسیون ماده 5 برود. یا در شورای عالی معماری و شهرسازی این کمربند جنوبی حذف شود یا تغییر کاربری دهد. وگرنه آقایان، این طرح تصویب شد، دیگر تمام است.

کلایی: من در این کمیسیون ماده 5 یک رأی دارم. ولی به نظرم نهاد هایی مانند جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی هم قابل تبادل نظر هستند. شورای عالی نیز فضای مساعدی دارد. حتی این شورا فضایی نزدیکتر به نگاه تغییر کاربری کمربند جنوبی دارد تا کمیسیون ماده 5.

شعرباف: این دست شما است.

شورا به هیچ وجه با نظر شما موافق نیست و از شورا آنچه که بیرون می رود، حفظ کمربند است.

نکته دوم هم درباره قراردادهاست. قرارداد یک تا سه با بنیاد مسکن و 4 تا 6 هم با سازمان همیاری ها در برخی مقاطع فاز دو را آغاز نموده اند. برخی در حال رایزنی برای تملک ها هستند و حتی تقاطع ها را در زمینه وزارت دفاع انجام می دهند. نمی شود بگوییم قرارداد 4 تا 6 در جنوب شرقی انجام می شود مبتنی بر شریان درجه یک، حتی تملک ها انجام می شود و ما یک کوه پارک در آن وسط گذاشته ایم.

نکته سوم و نهایی این است که مجموعه ترافیکی به این جمع بندی رسیده که ما باید به یک آلترناتیوی برای کمربند فکر کنیم. منتها از ترس اینکه اگر آن را مطرح کنیم، بعد ها شهردار بعدی کمربند را ببرد روی هوا، حاضر نیستند هم شبیه سازی ها و هم گزینه جایگزین را آنجا بگذارد. به عنوان مثال تقاطع شهرستانی وقتی به قطعه یک و دو با یک لوپ ممکن است ما بتوانیم وصل بشویم به انتهای بلوار نماز؛ لذا پیشنهاد های عملیاتی برای جایگزینی کمربند به ویژه با اتصال نماز قابل پیگیری است و برای این موضوع در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک وجود دارد.

پای احداث تونل در بلوار نماز هستم

کلایی: اعتقاد شخصی من این است که ما باید از انتهای بلوار نماز تونلی حفر کنیم و آن را به بلوار شهرستانی متصل کنیم. دو سه تقاطع غیرهمسطح را احداث کنیم و دیگر اصلا احتیاجی به کمربند جنوبی دیگر وجود ندارد.

من پای احداث تونل در انتهای نماز هستم. بخشی از این هم به مطالبه شما برمی شود. بسیار مهم است که پشتیبانی از این طرح به جای اینکه صرف تخریب شهرداری شود، این مطالبه را مطرح کند؛ این شریانی یا مثلا وضع موجود تثبیت بشود یا نه. راجع به تونل انتهای نماز خیلی فرق می نماید که این مطالبه را با چه هدفی و چه کسی مطرح کند؛ حالا در هر صورت من کار های مقدماتی اجرایی آن را برای اینکه عقب نمانیم انجام می دهم.

من پای احداث تونل در انتهای نماز هستم. بخشی از این هم به مطالبه شما برمی شود. بسیار مهم است که پشتیبانی از این طرح به جای اینکه صرف تخریب شهرداری شود، این مطالبه را مطرح کند.

پس از اتمام تبادل نظری کلایی و شعرباف، نوبت به سروش باغبان، نماینده بنیاد چهارطبقه رسید. بنیاد چهارطبقه، گروهی از مهندسان معماری و دغدغه مندان حوزه مدیریت شهری هستند که فعالیت های شهرداری را رصد می نمایند.

باغبان: نظراتی را قبلا هم مطرح نموده ایم. زمانی که به جز واژه کوه پارک، هیچ مطالعاتی مطرح نشده بود، همچنان نگرانی هایی وجود داشت که مصوبه ستاد تدبیر چیست و چطور قرار است اجرایی شود. الزامات قانونی دارد؛ نشان شدن اینکه در طرح تفصیلی به عنوان وضع موجود اکنون کوه پارک است و دیگر کاربری ترافیکی نیست، از طرف دیگر در سازمان ترافیک شهرداری، مطالعاتی وجود دارد، ولی این مطالعات را منتشر نمی نمایند که هزینه فایده الزام وجود کمربند جنوبی را ببینیم. این را منتشر نمایند تا ما از لحاظ علمی ببینیم رویکرد درستی است یا نه؟

کلایی: این مطالعات اطلاعات خاصی ندارد؛ بخشی از استدلال هم این است که در بنزین مقداری صرفه جویی می شود. البته متقن نیست و لازم نبود مطالعات انجام شود. مبنای آن غیرزیست محیطی است و من آن را نمی پذیرم.

به معضلات پروژه خوش بین نیستیم

در ادامه این نشست، علی سلمانی، مستندساز مشهدی نیز نکاتی را درخصوص پروژه و معضلات آن را مطرح نمود.

سلمانی: ما به این پروژه و معضلات آن خوش بین نیستیم. در سال 99 هستیم و استناد می کنیم به قرارداد سال های گذشته. فرایندی که از شما شنیدیم این بود که ما این کوه پارک و ایجاد می کنیم و تأکیدی که شده این است که شاید شهردار بعدی بخواهد کمربند جنوبی را احداث کند. یعنی یک امر موقتی را ایجاد می کنیم به امید اینکه در آینده شهردار بعدی نتواند کاری بکند.

کلایی: دو نکته وجود دارد؛ اول اینکه توان من همین مقدار است و بیشترین کوششم را در طرح تفصیلی خواهم کرد. دوم اینکه در دوره پژمان من در معاونت مالی بودم و این پروژه ها پیش می رفت. در آن موقع مهندس پژمان اعتقاد داشت که ما باید یک کمربندی در این منطقه داشته باشیم. قائل به تنها نقش ترافیکی نبود. می گفت دو طرف را باید تا عمقی خریداری کنیم و این ها را به تجاری، مسکونی و تفریحی تفکیک کنیم و چیزی شبیه طرقبه و رستوران های طرقبه را داشته باشیم که جمعیت وقتی از شرق مشهد به سمت طرقبه می رود، قبل از اینکه به مقصد برسد، در این منطقه ساکن کنیم. نگاه ایشان تعریف کاربری های انتفاعی کنار این پروژه بود. اما آنچه اکنون قرار است در ارتفاعات جنوبی رخ دهد، به دوره قبل از مهندس بنی هاشم برمی شود؛ یعنی مطالعات آبخیزداری و اگر نه جمع بندی شهرداری مشهد در انتها شورای دوم تقریبا همین ایده مهندس پژمان بود؛ یعنی ساخت و ساز های گسترده در دو طرف کمربند.

شعرباف: ما به طرح خازنی برگشته ایم

کلایی: بله

سلمانی: من می گویم ما می توانیم این مطالبه را از شما داشته باشیم که این کاربری به صورت دائمی تغییر کاربری داده شود.

کلایی: می توانید این یاری را به من بکنید تا پایدارش کنیم.

سلمانی: دو گزینه اصلی پیش روی شما قرار گرفته است. در طرح تفصیلی جنوب غرب و جنوب شرق مشهد کاربری کمربندی را حذف کنید. به هر حال این باید به امضای شما برسد. من کاری ندارم که مطالعات یک سری فرایند را دارد، ولی در نهایت باید به امضای شما برسد. شما حداقل این قول را بدهید که این پارک نیم بند نیست.

کلایی: انشاءالله که نیست. من مرجع تصویب نیستم. مرجع تصویب کمیسیون ماده 5 است. من مرجع ابلاغم. من می توانم ابلاغ نکنم و یکی از 5 امضا مال من است. ولی آنچه اثرگذار است، تصویب است. ما که نمی خواهیم نقش سلبی داشته باشیم، احتیاج است که نقش ایجابی هم داشته باشیم. می خواهیم این پروژه پایدار شود و باید طرح تفصیلی جنوب غرب داشته باشیم.

در انتها این نشست نیز، فرشته تقی زاده، نماینده سمن های محیط زیستی خراسان رضوی، نیز نکاتی را مطرح نمود.

از نتایج این نشست می توان به چند قولی که شهردار مشهد داد، اشاره نمود. اول او قول داد که درباره این طرح های جامع در کمیسیون ماده 5 پیگیری کند. او همچنین حل شدن مشکل خدمات شهری مثل حمل زباله در قلعه سرهنگ و روستا های آنجا را قول داد. قول سوم هم جلوگیری از ساخت و ساز در جنوب بلوار نماز و روی خط گسل زلزله در کمیسیون ماده 5 است.

teroll.ir: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

studiomerina.ir: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 97768

به "فشار شورای شهر مشهد بر شهرداری برای احداث کمربند جنوبی ، کلایی: پای احداث تونل در انتهای بلوار نماز هستم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار شورای شهر مشهد بر شهرداری برای احداث کمربند جنوبی ، کلایی: پای احداث تونل در انتهای بلوار نماز هستم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید