صرفه جویی سالانه 315 میلیون مترمکعبی آب کشاورزی در استان مرکزی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/مرکزی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاوری استان مرکزی با بیان اینکه سیستم های آبیاری نوین در سطح 3500 هکتار اراضی استان مرکزی در دست اجراست.

صرفه جویی سالانه 315 میلیون مترمکعبی آب کشاورزی در استان مرکزی

فرزاد کوهدانی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و کمبود منابع آبی و خشکسالی، استان مرکزی از جمله استان هایی است که اجرای طرح های آبیاری نوین در آن می تواند، یاری شایانی به حفظ ذخایر آب های زیر زمینی کند.

وی اضافه کرد: اجرای طرح های آبیاری نوین در کاهش استفاده از ذخایر آب های زیرزمینی و جلوگیری از هدررفت آب در مزارع مهم است، براساس مطالعات صورت گرفته 162 هزار هکتار از اراضی استان مستعد اجرای طرح های سامانه نوین آبیاری است که تا به امروز 70 هکتار آن به این سیستم ها مجهز شده است.

کوهدانی در ادامه با بیان اینکه با تجهیز مزارع به سامانه آبیاری نوین، درهرهکتار به طور میانه در مصرف 4500 متر مکعب آب صرفه جویی می گردد توضیح داد: با اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح 70 هزار هکتار اراضی استان، در مجموع، سالانه حدود 315 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب صورت می گیرد که یاری شایانی به حفظ و حراست از منابع آبی است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاوری استان مرکزی اعلام کرد: هزینه های اجرای سیستم های آبیاری نوین بطور میانه بین 70 تا 85 درصد به صورت بلاعوض به وسیله دولت پرداخت می گردد و 15 تا 25 درصد هم آورده کشاورز است. براساس نوع سیستمی که اجرا می گردد دولت به ازای هر هکتار، یارانه بلاعوض پرداخت می نماید.

کوهدانی ادامه داد: درخصوص اجرای سیستم های کلاسیک تمام ثابت، دولت به ازای هر هکتار مبلغ 250 میلیون ریال یاری بلاعوض، در سیستم های ماشین های آبیاری به ازای هرهکتار 210 میلیون ریال و سیستم های کم فشار به ازای هرهکتار 90 میلیون ریال یاری بلاعوض پرداخت می نماید.

وی اعلام کرد: اجرای سیستم های آبیاری نوین باعث شده است که راندمان آب در استان از 38 درصد در 15 سال اخیر به 44 درصد افزایش یابد. اجرای سیستم های آبیاری نوین در استان مرکزی از سال 1372 شروع شده و در 10 سال اخیر شتاب بیشتری گرفته است، سال گذشته هم 2200 هکتار از اراضی استان مرکزی به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.

teroll.ir: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

studiomerina.ir: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 150153

به "صرفه جویی سالانه 315 میلیون مترمکعبی آب کشاورزی در استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه جویی سالانه 315 میلیون مترمکعبی آب کشاورزی در استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید