رعیتی: توسعه رشته های جدید متناسب با احتیاج جامعه از برنامه های مهم سال 1400 است

به گزارش مجله سرگرمی، معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر یکی از برنامه های مهم در دست اقدام برای سال 1400 را توسعه رشته ها و تدوین درس های جدید متناسب با احتیاج روز جامعه خاطرنشان کرد.

رعیتی: توسعه رشته های جدید متناسب با احتیاج جامعه از برنامه های مهم سال 1400 است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، ظهر امروز، دوشنبه 20 اردیبهشت ماه 1400 مراسم تجلیل از اساتید نمونه و پیشکسوت آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به صورت مجازی برگزار گردید. در این برنامه سعید رعیتی معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به دستورالعمل مشخص عضو هیئت علمی نمونه آموزشی دانشگاه بیان نمود: این دستورالعمل اسفندماه 99 طی 7 ماده در جلسه هیئت رییسه دانشگاه برای اجرا از سال 99 تصویب شد.

رعیتی ادامه داد: به همین منظور مراسم تجلیل از اعضای هیئت علمی نمونه آموزشی دانشگاه، در اردیبهشت ماه هرسال مقارن با سالروز شهادت استاد شهید مطهری و روز معلم برگزار می گردد و امروز نیز برای تجلیل از اساتید نمونه و پیشکسوت آموزشی دور یکدیگر جمع شده ایم.

ایجاد سند مدل کسب و کار اجرای دوره های الکترونیکی و به اشتراک گذاری محتوا

وی با بیان اینکه جلسات همفکری دانشگاه های سطح یک در حوزه یادگیری الکترونیکی و فناوری اطلاعات معمولا آخرین پنجشنبه هر ماه برگزار می گردد، به ایجاد سند مدل کسب و کار اجرای دوره های الکترونیکی و به اشتراک گذاری محتوا اشاره نمود و اضافه کرد: درواقع برگزاری این جلسات طی تفاهم نامه ای با امضای روسای دانشگاه ها، این اجازه را می دهد که کنسرسیومی برای ارائه دوره ها و محتوای الکترونیکی با صدور گواهینامه برای دروه های آزاد و تخصصی و صدور نمره برای تکدرس ها تشکیل گردد.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، گذراندن پیروز دانشپذیر در دوره های تکدرس و کسب نمره مانند پذیرفتن نمره در دانشگاه مبدا است.

ضرورت و اهمیت فراوری محتوای الکترونیکی

رعیتی یادگیری آینده را به معنای یادگیری الکترونیکی در هر کجا، هر زمان، بدون محدودیت و به وسیله ابزار های فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و گفت: بر این اساس یکپارچه سازی دانش و علوم و محیط یادگیری؛ تسهیل فرآیند تمرکززدایی از نظام آموزشی؛ اشتراک منابع با توجه به محدودیت منابع در کشور های در حال توسعه؛ فراهم کردن بستری برای نوآوری های آموزشی؛ تحقق عدالت آموزشی و تسهیل فرآیند فراوری علم و پژوهش، رشد دانش و مهارت به کارگیری رویکرد های جدید یادگیری و ... ضرورت و اهمیت فراوری محتوای الکترونیکی هستند.

تصویب سه رشته جدید برای تحصیلات تکمیلی در سال گذشته

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به بعضی از طرح ها و فعالیت های اجرا شده در سال 99 تاکید نمود: در این سال تصویب سه رشته جدید (رشته آزمون های غیرمخرب، رشته رایانش تصاویر پزشکی، رشته گرایش سنجش از دور محیط زیست و منابع طبیعی) در قالب طرح تحول (میان رشته ای) را داشتیم همچنین شیوه نامه بازنگری، طراحی، تدوین و راه اندازی رشته جدید در قالب فعالیت های آموزشی و تعریف این فعالیت ها در سیستم گلستان را تدوین کردیم.

وی راه اندازی اتاق فکر دانشگاه با هدف آنالیز و گفتگو در خصوص مسائل روز آموزشی؛ اخذ مجوز اجرای دوره های بین المللی مثل رشته مهندسی هوافضا با دانشگاه RUDN روسیه، تدوین و بازنگری شیوه نامه مشخص استاد نمونه آموزشی را از اهم فعالیت های سال 99 این معاونت برشمرد.

رشته ها و دروس با احتیاجهای جامعه همسو می شوند

رعیتی گفت: بازنگری رشته ها براساس طرح بازنگری 5 ساله وزارت عتف؛ طراحی شاخص ارزیابی کیفیت رشته گرایش های دایر در دانشگاه؛ توسعه رشته های جدید براساس احتیاج های روز جامعه و دایر در دانشگاه های معتبر جهان؛ طراحی و تدوین درس های جدید برای دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی همسو با احتیاج های روز و ارتباط با صنعت؛ تدوین روندنمای جذب عضو هیئت علمی جهت ارائه به هیئت اجرایی جذب دانشگاه و برگزاری رشته های جدید در قالب عقد قرارداد و تفاهم نامه با سازمان ها و مراکز صنعتی از طرح ها و فعالیت های در دست اقدام سال 1400 هستند.

وی یادآور شد که همفکری ها و مصوبات مطرح شده در جلسات اتاق فکر دانشگاه درنهایت تبدیل به دو کتابچه شده است که گزارشی از آمار و فعالیت های آموزشی دانشگاه هستند.

خدمات مورد احتیاج دانشجویان غیرحضوری ساماندهی شد

معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر درباره بعضی فعالیت های انجام گرفته حوزه اداره خدمات آموزشی در سال 99 بیان نمود: آنالیز مدارک و پذیرش اولیه دانشجویان ورودی جدید بدون احتیاج به مراجعه حضوری دانشجو؛ راه اندازی و بهره برداری از سامانه غیرحضوری سازمان وظیفه عمومی برای صدور معافیت های تحصیلی دانشجویان مشمول ورودی جدید؛ برنامه ریزی برای ساماندهی و نظم بخشی به مراجعات حضوری دانشجویان و دانش آموختگان در دوران پاندمی کرونا از جمله این اقدامات است.

اعلام برگزاری دوره های مختلف دانشگاه خواجه نصیر برای سال جاری

رعیتی همچنین در حوزه آموزش های آزاد و تخصصی به اهم فعالیت های سال 99 اشاره و بیان کرد: سال 99 با سازمان آتش نشانی تهران و خدمات ایمنی شهرداری تهران در زمینه برگزاری دوره های کوتاه مدت مهندسی ایمنی در برابر حریق؛ دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با موضوع همکاری در پرورش نیروی کار متخصص حوزه سلامت و زیبایی؛ انجمن مدیرت و کیفیت ایران با موضوع همکاری در پرورش نیروی کار متخصص در حوزه مدیریت کیفیت و کسب وکار قرارداد امضا شده است.

وی تاکید نمود: برگزاری دوره های توسعه مهندسی و فناوری مدیریت؛ برگزاری دوره های بین المللی همکاری دانشگاه های مسکو؛ برگزاری دوره های MBA و MPA در محیط زیست؛ گسترش دوره های کوتاه مدت برای کارخانجات؛ گسترش آموزش های تکدرس و دوره های اقتصادی و بورس بعنوان طرح و فعالیت های مهم و در دست اقدام دانشگاه برای سال 1400 است.

پس از خاتمه این سخنرانی، ویدئوی معرفی اساتید نمونه برتر فعال در دانشگاه و پیشکسوت پخش و درنهایت از آن ها تقدیر و تجلیل شد.

teroll.ir: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

studiomerina.ir: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 146647

به "رعیتی: توسعه رشته های جدید متناسب با احتیاج جامعه از برنامه های مهم سال 1400 است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رعیتی: توسعه رشته های جدید متناسب با احتیاج جامعه از برنامه های مهم سال 1400 است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید