دوز منتخب واکسن کووپارس برای فاز دوم کارآزمایی بالینی معرفی گردید

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دکتر فلاح مهرآبادی درباره فرایند کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس اظهار کرد: نتایج ارزیابی ها نشان می دهد، همانطور که پیش بینی می شد این واکسن جزو واکسن های بسیار کم عارضه بوده و به لحاظ اثربخشی نیز هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است زیرا در فاز اول تاکید بر پیدا کردن دوز موثر است.

دوز منتخب واکسن کووپارس برای فاز دوم کارآزمایی بالینی معرفی گردید

معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی ادامه داد: بر اساس آنالیز اولیه هفته گذشته تیم اجرایی که از همکاران دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند، از بین سه دوز 5، 10 و 20 میکروگرم در 200 میکرولیتر که برای فاز اول کارآزمایی انتخاب شده بود، دوز 10 میکروگرم با اثربخشی بالای 80 درصد برای ادامه کارآزمایی در فاز دوم انتخاب شد.

سخنگوی موسسه رازی اضافه کرد: در فاز دوم، علاوه بر پایش ایمن و بی خطر بودن واکسن، تمرکز بر ارزیابی اثربخشی و ایمنی زایی واکسن است و بر اساس نتایج این فاز می توانیم وارد مطالعات فاز سوم شویم.

دکتر فلاح مهرآبادی با بیان اینکه خوشبختانه اثربخشی خوبی در دوز منتخب گزارش شده است، توضیح داد: این واکسن در فاز اول، ایمنی خوبی هم ایجاد نموده است و در صورت ادامه این فرایند، همانطور که واکسن های نوترکیب از واکسن های کم عارضه جهان محسوب می شوند، رازی کووپارس نیز جزء واکسن های بسیار کم عارضه خواهد بود.

وی توضیح داد: اگر به منابع علمی در خصوص واکسن های کرونا در جهان مراجعه گردد، واکسن هایی با ساختار پروتئین نوترکیب، در صدر کم عارضه ترین واکسن ها هستند زیرا ساختار آنها به گونه ای است که فقط بخشی از ژنوم ویروس استفاده می گردد و بخش های زائد ویروس یا قسمت هایی که ممکن است در آینده عوارضی ایجاد کند، همراه واکسن وارد بدن نمی گردد بنابراین بسیار کم عارضه هستند.

وی با بیان اینکه وقتی واکسنی فراوری و یک فرآورده خارجی وارد بدن می گردد به طور قطع سیستم ایمنی بدن واکنش نشان داده و به تزریق یک ماده بیولوژیک پاسخ خواهد داد، تاکید نمود: کوشش تمام شرکت ها، طراحی واکسنی با کم ترین عارضه است. در مطالعات بالینی فاز یک واکسن موسسه رازی، عارضه ای که در داوطلبان و فرایند مطالعه اختلال ایجاد کند، مشاهده نشد و به لحاظ اثربخشی نیز با توجه به سابقه خوب واکسن های نوترکیب در ایجاد ایمنی زایی بالا به نظر می رسد، نتایج مورد نظر حاصل گردد.

وی با بیان اینکه به زودی گزارش مکتوب نتایج ارزیابی های فاز اول به سازمان غذا و دارو ارسال می گردد تا به سرعت وارد فاز دوم مطالعه شویم، یادآور شد: با مجوزی که پیش از این از کمیته آنالیز داده ها اخذ نموده بودیم، فرآیند داوطلب گیری را هم شروع و آزمایشات اولیه از داوطلبان صورت گرفته است تا با دریافت مجوز فاز دو، تزریق واکسن به داوطلبان را شروع کنیم.

teroll.ir: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

studiomerina.ir: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 144322

به "دوز منتخب واکسن کووپارس برای فاز دوم کارآزمایی بالینی معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوز منتخب واکسن کووپارس برای فاز دوم کارآزمایی بالینی معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید