جابجایی آغاز شد؛ اجاره ها بالا رفت

به گزارش مجله سرگرمی، فصل جابه جایی مستاجران با رشد اجاره بها در تهران همراه شده و با وجود مشخص سقف افزایش 25 درصد برای قراردادهای تمدید، در برخی محله ها نرخ اجاره بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

جابجایی آغاز شد؛ اجاره ها بالا رفت

به گزارش خبرنگاران، فصل جابه جایی خانوارهای اجاره نشین در امسال با رکود خرید و فروش در بازار مسکن همراه شده که این رکود به شکل رشد قیمتها در بازار اجاره بروز پیدا نموده است. با اینکه آمار رسمی می گوید اجاره بها در تهران طی یک سال اخیر 32 درصد بالا رفته، گزارشهای میدانی از رشد 50 تا 70 درصد در مناطق پرتقاضا خبر می دهد. در مناطق چهار و پنج که معمولا بیشترین تعداد معاملات خرید و فروش را به خود اختصاص می دهند، نرخ اجاره بعضا تا 70 درصد و حتی بیشتر رشد نموده است.

بعضی مستاجران در غرب تهران می گویند که اجاره بها نسبت به تیرماه سال گذشته دو برابر شده است. در شرق تهران نیز مثل تهرانپارس و نارمک شاهد جهش نرخ اجاره هستیم. مشاهده آگهی های ملکی هم از افزایش قابل توجه قیمتهای اجاره نسبت به تیرماه پارسال حکایت دارد.

به نظر می رسد رکود خرید و فروش به شکل جهش نرخهای اجاره بروز پیدا نموده است. با توجه به کاهش ساخت و ساز، واحدهای نوساز چندانی وارد بازار اجاره نشده و البته مالکان نیز تمایلی به اجاره دادن آپارتمانهای خود ندارند. مالکانی هم که از قبل واحدهای خود را اجاره داده اند اجاره ها را بعضا تا دو برابر سال قبل معین نموده اند. این در حالی است که ستاد ملی کرونا سقف مجاز افزایش اجاره بهای سالیانه در تهران را 25 درصد اعلام نموده و معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که این سیاست درخصوص قراردادهای تمدید جواب داده است.

اما کف بازار تناسب چندانی با دستورالعملها ندارد. مقایسه جدول نرخ های پیشنهادی سال گذشته که در خبرنگاران ارسال شده تفاوت تغییر قیمتهای امسال نسبت به سال قبل را به وضوح نشان می دهد.

متغیرهایی همچون تورم، رشد قیمت مسکن و نرخ سود بانکی بر بازار اجاره تاثیر می گذارد. هر سه این شاخص ها در یک سال اخیر اثرات تورمی بر بازار اجاره داشته است. تورم به 42 درصد رسیده، نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت امسال 70 درصد بوده و سود بانکی نیز به شکل رسمی از 18 درصد فراتر نرفته است. در این شرایط صاحبخانه ها ترجیح می دهند به جای ودیعه بیشتر، اجاره ماهیانه بیشتری دریافت نمایند.

از طرف دیگر قیمت مسکن از اواخر سال 1396 تا به امروز 465 درصد رشد نموده و این در حالی است که طبق آمار بانک مرکزی، نرخ رشد اجاره در همین بازه زمانی حدود 90 درصد بوده است. تجربه نشان می دهد که نرخ رشد اجاره به تدریج خود را با قیمت مسکن بالانس می نماید.

دولت برای یاری به اقشار اجاره نشین از سال گذشته تسهیلات ودیعه مسکن در نظر گرفت که امسال نیز آن را مصوب کرد. بر این اساس به مستاجران در تهران 70 میلیون تومان، در دیگر کلانشهرها 40 میلیون تومان و در سایر شهرها 25 میلیون تومان وام اجاره با نرخ سود 13 درصد تعلق می گیرد. تا حدود یک هفته دیگر، فرایند پرداخت تسهیلات برای اولین نفراتی که مدارک خود را در سامانه tem.mrud.ir ثبت نموده اند آغاز می گردد.

سال گذشته به دلیل ناهماهنگی بین پرتال وزارت راه و شهرسازی با کارتابل بانکها به قدری فرایند پرداخت این تسهیلات طولانی شد که در بسیاری موارد عملا کارآیی خود را از دست داد. امسال اما بنا به گفته محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ فرایند پرداخت تسهیلات تسریع خواهد شد.

teroll.ir: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

studiomerina.ir: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 149061

به "جابجایی آغاز شد؛ اجاره ها بالا رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جابجایی آغاز شد؛ اجاره ها بالا رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید