توافق 25 ساله، نشانه تغییری مهم در راهبرد منطقه ای پکن خبرنگاران

به گزارش مجله سرگرمی، سفیر پیشین چین در ایران گفت، توافق اخیر میان دو کشور نشانه تغییری مهم در راهبرد چین بوده و روابط میان تهران و پکن به نقطه جدیدی رسیده است.

توافق 25 ساله، نشانه تغییری مهم در راهبرد منطقه ای پکن خبرنگاران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هوآ لیمینگ سفیر پیشین چین در تهران گفت، توافق اخیر دو کشور نشانه ای از تغییر راهبرد های پکن در منطقه غرب آسیا است.

به نوشته روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، این دیپلمات پیشین چینی که در سال های 1991 تا 1995 سفیر این کشور در ایران بود گفت: این توافق و سفر وانگ یی [وزیر امور خارجه چین]نشان گر تغییری مهم در روابط چین با ایران و منطقه است.

لیمینگ گفت: از زمان دولت کارتر، آمریکا به چین درمورد روابطش با ایران تذکر می داد، زیرا آمریکایی ها آن را مانعی بر سر راه روابط آمریکا و چین می دانستند. اما با تغییر بنیادین در روابط چین و آمریکا طی چند ماه گذشته، این دوران به سر رسیده است.

این مقام پیشین دولت چین اضافه نمود: در این سالگرد پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و چین، این روابط به یک نقطه آغاز جدید و تاریخی رسیده است.

او در ادامه گفت: مهم نیست که اوضاع بین المللی و منطقه ای چگونه تغییر کند، چین سیاست های محبت آمیز با ایران را به طور ثابت ادامه خواهد داد.

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه 25 ساله روز شنبه در تهران به امضای محمدجواد ظریف و وانگ یی وزرای خارجه دو کشور رسید. این سند ظرفیت ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و ... را مورد بحث قرار داده است.

در سال 1394 جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی ها و مذاکرات روز 7 فروردین 1400 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین برنامه همکاری جامع فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را در تهران امضا کردند.

پیش از بلومبرگ، نشریه وال استریت ژورنال نیز با بیان اینکه امضای سند راهبردی بین ایران و چین باعث نقش بر آب شدن نقشه های آمریکا برای منزوی کردن تهران شد، نوشت پکن در سال های اخیر یک شریک تجاری مهم برای ایران بوده است.

teroll.ir: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

studiomerina.ir: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 136729

به "توافق 25 ساله، نشانه تغییری مهم در راهبرد منطقه ای پکن خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق 25 ساله، نشانه تغییری مهم در راهبرد منطقه ای پکن خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید